מתי כדאי להתחיל לבדוק מחוננות אצל ילדים?
את הסימנים הראשונים והפוטנציאל למחוננות רואים אצל ילדים כבר בגיל הגן. בדרך כלל ההורים שמים לב לכך שהילד או הילדה שלהם מגלה סקרונות גבוהה בכמעט כל נושא, היכולת ללמוד לבד, טווח ריכוז וקשב גבוהים מהרגיל, יכולת מילולית עדיפה, ילדים צעירים אף לומדים לקרוא לבדם, יצירתיות, יכולות חישוב אריתמטיות – ובעיקר צמא בלתי פוסק לידע.
הזמן הטוב ביותר לבדוק ילדים מחוננים הוא בין הגילאים 4 ו 8. אבל בישראל, בחינות לאיתור מחוננים (שלב א ושלב ב) מתבצעות בכיתה ב', אחרי שהילדים יודעים קרוא וכתוב, כאשר הם בקצה העליון של גיל האיתור.
הגדרת מחוננות לפי משרד החינוך הן מעט "מאוחרות" בזמן האיתור בשל הרצון שלהם לאתר את המחוננים רק כאשר הם "בשלים"
האתגר של ילדים מחוננים בבתי הספר ובמסגרות המשלימות
ה"שוק" הראשון שילדים מחוננים מקבלים כאשר הם מגיעים לכיתה א' הוא שמשעמם להם.
קצב הלימוד איטי להם, הם מסיימים את המשימות מהר מכולם, המורים לא מסוגלים לתת להם אתגרים באופו עצמאי והם מרגישים לא קשורים לשכבת הגיל שלהם.
ילדים שלומדים אצלנו בחוגים מפתיעים אותנו כל פעם מחדש כשאנחנו שואלים אותם "ממה נהנתם בחוג?" הוא שתמיד הם אומרים שהם מוצאים את עצמם בחברת ילדים נוספים, שלמדו מתוך שמחה ולא מתוך שעמום או כפייה. יש
הרגשתי איתם נוח. ויותר מכך, בחוגים עצמם נחשפתי לנושאים חדשים, עודדו אותי לחוות את הנלמד, לשאול את כל השאלות, לגלות שבכל שאלה יש שאלה נוספת – ולא הפסיקו לאתגר אותי. נתנו לי במכון הזדמנות אדירה. זאת היתה נקודת מפנה משמעותית בחיי"
לעומת זאת, במסגרות לילדים מוכשרים הם מוצאים את עצמם בחברת ילדים נוספים, שלומדים מתוך שמחה ולא מתוך שעמום או כפייה. המחוננים, שבמילא נמצאים בעולם ריגשי שונה מרגישים יותר נוח עם ילדים כמותם
הרעיון של החוגים לילדים מוכשרים ומחוננים הוא בראש ובראשונה להביא את הילדים להיות בחברת ילדים שהם סקרנים באופן טבעי, ויותר מכך, בחוגים עצמם לחשוף את הילדים לנושאים חדשים, עודדו אותי לחוות את הנלמד, לשאול את כל השאלות, לגלות שבכל שאלה יש שאלה נוספת – ולא הפסיקו לאתגר אותי. נתנו לי במכון הזדמנות אדירה. זאת היתה נקודת מפנה משמעותית בחיי"