המטרה של תוכנית הלימודים שלנו היא לעודד חשיבה מחוץ לקופסא, זאת ע״ גירוי הסקרנות הטבעית של הילד, פתיחה לחוויות חדשות ולעודד לקיחת סיכונים.
אז איך זה עובד?
התוכנית מחולקת לשתי קבוצות גיל:
- קבוצה לילדים בגן חובה וכיתה א
- קבוצה נפרדת לילדים בכיתה ב'.
באופן טבעי, רמת האתגרים שונה בין קבוצות הגיל. לכל קבוצת גיל יש שני מסלולים מהם ניתן לבחור:
- מסלול לימוד תכנות משחקים בטאבלט
- מסלול "מסע הקסם המסתורי" – שמכיל נושאים של פיתוח חשיבה.
שתי התכניות הן תוכניות שנתיות המורכבות מ-28 מפגשים שבועיים לאורך שנת הלימודים. אורך כל מפגש הוא 60 דקות.
מסלול תכנות משחקים בטאבלטים (חשיבה תכנותית)
קידוד (או תכנות מחשב) הוא סוג חדש של אוריינות. בדיוק כפי שכתיבה עוזרת לארגן את החשיבה ולהביע את הרעיונות , כך גם לגבי קידוד. בעבר, קידוד נתפס כקשה מדי עבור רוב האנשים. אבל אנחנו חושבים שקידוד צריך להיות לכולם, בדיוק כמו כתיבה או לימוד אנגלית.
כשילדים צעירים מקודדים עם ScratchJr, הם לומדים כיצד ליצור ולהביע את עצמם עם המחשב, לא רק ליצור איתו אינטראקציה. תוך כדי כך, הילדים לומדים לפתור בעיות ולעצב פרויקטים, והם מפתחים מיומנויות רצף המהוות בסיס להצלחה אקדמית מאוחרת יותר.
בכל מפגש הילדים בונים משחק או סיפור מעולם הדמיון שלהם המבוססים על עקרונות תכנותיים אותם אנחנו מלמדים. הלימודים במסלול לא מצריכים ידע בקריאה וכתיבה והתכנות מתבצע בהזזה של "בלוקים" של פקודות.
זהו החוג היחיד מחוץ לארה”ב שמשתמש בכלים של PBS – Public Broadcasting Service האמריקאי שפותחו לפלטפורמה הזו.
תלמידי מסלול כיתות א, ב ילמדו גם נושאים יותר מתקדמים בעולם התכנות.
החוג מפתח: חשיבה תכנותית ויצירתיות.
FAQ: אנחנו לא משתמשים בWifi בשיעור. כן, אנחנו מספקים את הטאבלטים. כן, אפשר להביא טאבלטים אישיים. לא צריך לדעת אנגלית.
מסלול "הרפתקת הקסם המסתורי" – פיתוח חשיבה
במשך השנה, הילדים יעברו 3 הרפתקאות – "הרפתקה בעקבות הפיראטים", "הביקור אצל קיסר יפן" ו"במעבדת המשחקים של אינשטיין"
1. הרפתקה בעקבות הפיראטים
הילדים מתחילים בחקר משימות בתחום המדע הטכנולוגיה וההנדסה. כל ילד מקבל תפקיד בהרפתקה והקבוצה מקבלת רמזים ובעבודת צוות המשלבת חלקים של דמיון ומדע הם מגיעים לפתרון המשימות.
במהלך התכנית נבדוק מדוע לפיראט יש רטייה על עין אחת ואיך זה קשור לראייה בחושך? מדוע ספינת הפיראטים אינה שוקעת ואיך זה קשור לארכימדס? איך מנווטים לתיבת אוצר ואיך בונים מצפן? התשובה לכל השאלות היא מדעית.
החוג מבוסס על תפיסת חינוך ה- STEM שהיא היכולת ליישם את ההבנה של ”איך העולם פועל“ בתוך ובין התחומים של מדע, טכנולוגיה והנדסה.
הרפתקאת הפירטים מפתחת חשיבה הנדסית, יצירתיות, עבודה בצוות.
2. הביקור אצל קיסר יפן
במהלך המסע, לילדים יוצגו חידות לוגיות העוסקות במתמטיקה בסיסית ובעבודה עם צורות. השיטה "לא ללמד, אלא לאמן את המוח" מבוססת על עקרונות שהמציא פרופסור יפני בשם טטסויה מיאמוטו שהוא אגדה מהלכת של חינוך מתמטי.
לרוע המזל, תוכנית הלימודים בבית הספר לא מצליחה לעתים קרובות להעביר את העוצמה המדהימה והיופי הגדול של המתמטיקה. ברוב המקרים, מתמטיקה בבית הספר עוסקת פשוט בשינון מושגים מופשטים: מורה (או סרטון או אפליקציה לנייד) מסביר כיצד לפתור בעיה מסוג מסוים, התלמידים צריכים לזכור אותה, ולאחר מכן להשתמש בה כדי לפתור שיעורי בית או מבחן שאלות. זה השתנה מעט מאוד במהלך המאה האחרונה.
במקום לומר לתלמידים כיצד לפתור סוגים חדשים של בעיות, אנו רוצים שהם יהיו מסוגלים לחקור ו"לגלות" פתרונות בעצמם.
בכל מפגש אנחנו לומדים קונספט מתמטי, משחקים ואפילו לומדים קצת על תרבות יפן.
המסע אצל קיסר יפן מתמקד בחשיבה מתמטית, לוגיקה, יצירתיות.
3. במעבדת המשחקים של אינשטיין
תחנת החשיבה האחרונה שלנו היא אצל אלברט אינשטיין שאמר ש"היצירתיות היא בסה"כ אינטיליגנציה שמשתעשעת", ואכן, מרבית הקידמה האנושית נזקפת לטובת היצירתיות שלנו והחשיבה "מחוץ לקופסא", במיוחד זו של בני האדם היצירתיים בשלל תחומים – מהמדע, דרך הטכנולוגיה, האמנות ועד לעסקים.
בחוג נפתח את החשיבה הייחודית הזו באמצעות משחקים (הרי צריכים להשתעשע) ושינוי החוקים והמטרות שלהם כדי שהילד יצטרך להסתגל במהירות לשינויים במשחק ולהתמודד איתם. נצטרך להתאים את עצמנו למציאות המשחק שמשתנה.
המסע במעבדת המשחקים של אינשטיין מתמקד בפיתוח חשיבה לוגית יצירתית.
רוצים לשמוע עוד על החוגים לבעלי יכולות גבוהות בגיל צעיר? רוצים להירשם למפגשי חשיפה של החוגים? מלאו את הטופס ואנחנו נתקשר אליכם!
תקציר חוג "החיים, היקום וכל השאר" לילדים בגילאי 7-9
למי זה מתאים: החוג "החיים, היקום וכל השאר" מזמין את ילדיכם למסע מרתק אל תוך עולמות המדע, הפילוסופיה והטבע. יחד, נחקור נושאים מרתקים מעולמות המדע והחשיבה ונחפש תשובות לשאלות כמו: האן יש חייזרים? מה זה DNA? מה זה וירוס? ואיך אפשר להבין את מה שאנחנו רואים סביבנו?
מה נלמד:
- היקום: נצא למסע מרתק ברחבי היקום, נכיר את כוכבי הלכת, השמש והכוכבים, ונבין מהו חלל.
- כדור הארץ: נחקור את כדור הארץ שלנו, נלמד על היבשות, האוקיינוסים, האטמוספרה והחיים על כדור הארץ.
- החיים: נגלה את מגוון היצורים החיים על פני כדור הארץ, החל מחרקים זעירים ועד לחיות שנכחדו. נבין מה משותף לכל היצורים החיים ומה הופך כל אחד מהם לייחודי.
- גוף האדם: נבין אין עובד המוח, למה צריך דם בגוף ואין עובדת מערכת החיסון.
- מדענים מפורסמים: נכיר מדענים מפורסמים שתרמו רבות להבנת העולם, כמו אייזיק ניוטון, מרי קירי ואלברט איינשטיין.
- חשיבה פילוסופית: נדון בשאלות כמו "מהו הזמן?" ו"מהי המציאות?", ונפתח את היכולת לחשוב בצורה יצירתית וביקורתית.
- ניסויים ופעילויות: כל מפגש יכלול פעילויות אינטראקטיביות, ניסויים מדעיים, ודיונים מהנים שיעוררו את סקרנות הילדים ויפתחו את היצירתיות שלהם
אתגרי חשיבה:
- שאילת שאלות: נעודד את הילדים לשאול שאלות על העולם סביבם, ולנסות למצוא תשובות משלהם.
- חשיבה ביקורתית: נלמד את הילדים לבחון מידע באופן ביקורתי ולהבדיל בין עובדה לדעה.
- פתרון בעיות: נציג לילדים בעיות וחידות שיצריכו מהם לחשוב באופן יצירתי ולמצוא פתרונות.
- עבודה בצוות: נבצע פעילויות קבוצתיות שיעודדו שיתוף פעולה ועבודה משותפת.
מה הילדים יקבלו מהחוג:
- ידע חדש: הילדים ירכשו ידע בסיסי במגוון תחומים מדעיים.
- מיומנויות חשיבה: החוג יפתח אצל הילדים מיומנויות חשיבה קריטית, יצירתית ופתרון בעיות.
- סקרנות: החוג יעודד את סקרנותם הטבעית של הילדים ויעודד אותם לחקור את העולם סביבם.
- חוויה מהנה: החוג ייצור חוויה לימודית מהנה ומרתקת עבור הילדים.
לסיכום: חוג "החיים, היקום וכל השאר" הוא הזדמנות מצוינת עבור ילדים בגילאי 6-9 לחקור את העולם המופלא סביבם ולפתח את יכולות החשיבה שלהם.
הערות להורים:
- החוג מותאם לגילם של הילדים ומועבר בצורה מהנה ואינטראקטיבית.
- אין צורך בידע מוקדם בתחום המדע.
- החוג מעודד את הילדים לחשוב באופן עצמאי ולשאול שאלות.
- החוג מספק סביבה תומכת ומעודדת למידה