הגישה החינוכית

ילדים מחוננים – האתגר של ההורים

באופן אירוני, לעתים קרובות המקום שבו הכי קשה לילדים המבריקים הוא בבית הספר. אם יש לכם ילד מחונן, תצטרכו לתמרן את המערכת כדי לעזור לו או לה להצליח.

ניצן היתה עסוקה מאוד בשנה שעברה. היא טרפה 50 ספרים: סיפורי נרניה היו האהובים עליה. היא התעמקה לתוך המחקר של מופעי הירח בין לבין לעדכון הבלוג שלה ולהשלמת פרויקט בית הספר שלה על איך בונים גשרים. בהיותה מוקסמת מאבנים, החליטה שהיא רוצה להיות גיאולוגית, למרות שחבריה לעיתה אינם יודעים מה זה. ניצן היא בת שבע.

למשפחתה של ניצן יש מזל: יש להם ילדה מחוננת שמתלהבת מלמידה. אבל זה לא פשוט למצוא לילדים המוכשרים את המסגרת הנכונה ובמירה בתי הספר הציבוריים אין תוכניות לילדים מבריקים וגם אין את המורים המוכשרים ומאומנים לעבוד עם תלמידים מתקדמים.

למעשה, קיים מחסור בתוכניות לילדים מחוננים ומוכשרים בכל רחבי ישראל – ואלה הקיימות, אינן מצליחים לענות על הצרכים המגוונים של הילדים. אף על פי שאין נתונים מדויקים, האגודה הארצית של ילדים מחוננים מעריכה ש -6% מהילדים בגן עד כיתה י"ב מוכשרים – מונח זה של "ה6% העליונים" משמש לתיאור ילדים בעלי אינטלקטואליות מתקדמת.

בעוד שרוב האנשים מניחים כי ילד מחונן הוא "מתנה" בכל המובנים, הורים עם ילדים יוצאי דופן לעתים קרובות מוצאים את עצמם מתוסכלים בניווט במבוך של הכללים והבירוקרטיה סביב תוכניות בית הספר. 

באופן מעשי, ההורים צריכים לדחוף, במיוחד בגילאים הצעירים שבהם אין מסגרות רשמיות של המדינה והם אלה שצריכים לנסות להשיג  לילדיהם את אותן ההזדמנויות שהם צריכים

אם אתה חושד כי הילד שלך מוכשר, חשוב לעשות את שיעורי הבית שלך כדי למצוא את הסביבה החינוכית הטובה ביותר בשבילו אן בשבילה .