ילדים בעלי השגים גבוהים לעומת מחוננים
למרות שניתן להתבלבל במושגים לעתים קרובות, יש הבדלים ברורים בין מחוננות לבין הישגים הגבוהים. ילד מחונן יכול להיות עם השגים גבוהים ויכול להיות ללא השכים גבוהים. כמו כן, בעלי השגים גבוהים יכולים ויכולים גםעלא להיות מחוננים
המשיגנים הגבוהים הם התלמידים שמצליחים היטב בבית הספר, בעוד שתלמידים מחוננים הם אלה שיש להם אינטליגנציה גבוהה ונטייה ללמידה. כאשר מנסים לקבוע אם תלמיד הוא מוכשר/מחונו ו/או בעל השגיות גבוהה, יש מספר תכונות והתנהגויות לשקול.
- המשיגנים הגבוהים
המשיגנים הגבוהים הם תלמידים בעלי מוטיבציה חזקה לבצע היטב ולהצליח בבית הספר. בדרך כלל, הם התלמידים שנהנים להיות בבית הספר, לקבל מאיות, לשנן מידע בקלות ולתת תשובות מלאות ומדויקות. יש להם המון ידע מתקדם והם בראש הכיתה שלהם. הם נוטים להיות מרוצים עם הידע שלהם והכישורים שלבם, הם יקבלו מידע חדש עם נכונות ועניין בעת הצורך. המשיגנים הגבוהים הם בדרך כלל מבחינה רגשית וחברתית "על המסלול", והם מתייחסים היטב לעמיתים משכבת הגיל שלהם. - הילדים המחוננים
תלמידים מחוננים הם תלמידים בעלי מוטיבציה חזקה ללמוד ולהרחיב את היכולת האינטלקטואלית שלהם. הם מעדיפים למידה מכוונת עצמית, ובדר"כ לא מונעים על ידי ציונים, הם מצוינים ביצירת מסקנות וקשרים, מציבים שאלות מורכבות, יוצרים מושגים מופשטים והם מעבר לרמה של הכיתה שלהם. הם אינם מסתפקים בתשובה ישירה, ומעדיפים לבחון את ההשלכות המורכבות והבסיסיות של הבעיה. הם נוטים להיות בעלי ביקורת עצמית ומחפשים כל הזמן להרחיב את הידע שלהם. ילדים מחוננים עשויים להיות מאחור מבחינה רגשית וחברתית או "על המסלול" או מתקדמים לגילם. הרוב הנוטים להתחבר עם עמיתים על בסיס עניין אינטלקטואלי משותף ולא דמיון בגיל. - מחוננים ובעלי הישג גבוה
למרות שהשגי ומחונן הם שני תיאורים נפרדים, אין זה אומר שהם לא יכולים להתרחש יחד. חלק מהתלמידים הם לומדים גם מחוננים וגם בעלי השגים. תלמידים אלה נוטים להצליח בבית הספר, מקבלים ציונים גבוהים ומבצעים היטב בשיעורי בית ובחינות. במקביל, הם ניגשים לבעיות עם חדשנות וראיה מורכבת. למרות שהמוטיבציה העיקרית שלהם היא בעיקר ללמוד, הרצון הזה נוטה להשאיל את עצמו באופן טבעי להשגת ביצועים חזקים והישגים גבוהים. - מחוננים אך לא בעלי הישגיות גבוהה
חלק מהתלמידים המחוננים, הם לא בהכרח בעלי הישג גבוה. במקרים אלה, התלמיד בדרך כלל לא מסוגל לבצע היטב בבית ספר משום שהוא לא מגורה מהפשטות של השיעור או דעתו מוסחת מדי בגלל המחשבות האבסטרקטיות שלו. סוג זה של תלמידים פורח בדרך כלל מסגרות לא בית ספריות כמו חוגים למחוננים, באתגר אינטלקטואלי וקורסים מתקדמים. הם נהנים יותר משיעורי בית שהם פחות מובנים (אך קשים יותר) ומבחינות שהם בסגנון מאמר. - השגיות גבוהה אך לא מחוננים
תלמידים בעלי הישג גבוה אך לא בהכרח מחוננים מצליחים בכל מסגרת ובכל כיתה בה הם נמצאים. כיוון שהם מונעים מכוח מציונים, הם נהנים מסטנדרטים מחמירים והציונים מניעים אותם להרחבת יכולותיהם. הם לומדים היטב על ידי שינון ומעדיפים בעיות ותשובות ברורות. הם יהפכו להיות מתוסכלים אם תינתן להם בעיה מעורפלת מדי או מופשטת ללא תשובה מוצקה.
ילדים בעלי השגים גבוהים מחוננים ויצירתיים
כיום נהוג לחלק את קבוצות הילדים המוכשרים ל3 – ההשגיים, המחוננים והיצירתיים. מטבע הדברים יש ילדים שנמצאים ביותר מקבוצה אתת מובהקת.
תלמיד השגי | תלמיד מחונן | בעל המחשבה היצירתית |
זוכר את התשובות | מציג שאלות לא צפויות | מזהה חריגים ומקרי קצה |
מתעניין | סקרן | תוהה |
קשוב | מעורב נפשית באופן סלקטיבי | חולם בהקיץ, נראה לא מעורב |
יוצר רעיונות מתקדמים. | יוצר רעיונות מורכבים ואבסטרקטיים | גולש עם רעיונות, שרבים מהם לעולם לא יפותחו |
עובד קשה להשגיו | יודע בלי לעבוד קשה | משחק עם רעיונות ותפיסות |
ענה על השאלות בפרוטרוט | עונה עם עם עומק ופרספקטיבות מרובות | מזריק אפשרויות חדשות |
ביצועים בראש הקבוצה | מעבר לקבוצה | הוא בקבוצה משלו |
מגיב בידע ובמומחיות | מציג תחושות ודעות ממספר פרספקטיבות | משתף דעות מוזרות. לפעמים סותרות |
לומד בקלות | כבר יודע | שאלות: מה אם… |
צריך 6 כדי 8 חזרות כדי לשלוט בחומר | צריך 1 עד 3 לשליטה בחומר | מעלה תתהיות על הצורך בשליטה בחונר |
נהנה מחברתם של עמיתים לגיל | מעדיף את החברה של עמיתים שכלית | מעדיף את החברה של עמיתים יצירתיים, אבל לעתים קרובות עובד לבד |
מבין הומור מורכב ומופשט | מבין הומור מורכב ומופשט | מתענג על הומור פראי, מחוץ לקופסא |
נהנה מהלימודים לעתים קרובות | נהנה מלימוד עצמי | נהנה ליצור |
הוא "מהנדס" בעל מומחיות בתחום | הוא "מומחה" שעושה קיצורים מעבר לשדה המומחיות | הוא ממציא ומחולל רעיונות |